Usein kysytyt kysymykset

1) Lataa sovellus Google Play Kaupasta tai App Storesta

2) Aluksi sinun pitää hyväksyä käyttöehdot, tietosuojaseloste ja vakuuttaa, ettet ole poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (lue miksi kysymme tätä.)

3) Tunnistaudu palveluun verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tämä tehdään vain rekisteröitymisen yhteydessä.

4) Sinut ohjataan Asetukset-sivulle, jossa tulee syöttää sähköpostiosoite ja puhelinnumero (nämä vahvistetaan lähettämillämme koodeilla). Valitse pankki, josta haluat laskuja maksaa. Voit muuttaa pankkia aina laskun maksujen yhteydessä. Lisäksi sinun tulee suojata sovellus pin-koodilla -> Tallenna asetukset.

5) Sovelluksen alareunassa on navigaatio, aloita + Lisää lasku -sivulta.

6) Kerää kaikki avoimet laskut valmiiksi ja syötä ne sovellukseen. Helpoiten tämä käy oikeasta yläkulmasta aukeavalla viivakoodin lukijalla.
 
7) Mikäli kyseessä on toistuva lasku, niin laita valinta ”Kyseessä on toistuva lasku” valinta päälle. Laskun lisäyksen jälkeen voit tehdä laskusta oman laskupohjan tai tilata laskun verkkolaskuna suoraan PayUppiin, mikäli laskuttaja tukee toimintoa.

8) Tämän jälkeen siirry Saapuneet-sivulle ja pääset käsittelemään laskujasi. Voit joko maksaa laskuja tai hakea niille maksuaikaa. Valitse käsiteltävät laskut. Laskun otsikkoa klikkaamalla näet tarkemman laskun tiedot.
 
9) Maksetut laskut löytyvät alanavigaation Arkisto-sivulta.

10) Yhteystietoja ja laskupohjia pääset muuttamaan Asetukset-sivulta.

Kyllä Ei

Valitse Saapuneet-sivulta laskut, joille haluat maksuaikaa, ja paina Hae maksuaikaa -nappia. Pääset Hae maksuaikaa -yhteenvetosivulle, jossa näet valitsemiesi laskujen yhteissumman sekä palvelumaksun. Kun painat Lähetä maksuaikahakemus -nappia, pyyntö lähtee kumppanimme käsiteltäväksi, ja saat vastauksen sekuntien sisällä. Maksuajan tarjoamisessa kumppaninamme toimii Aurajoki Nordic Oy (Jousto).

Mikäli Jousto myöntää luoton, saat valitsemillesi laskuillesi maksuaikaa ilman korkoa jopa 30 päivän ajan. Näin se käy:

1. Jousto myöntää luoton, ja tällä rahalla PayUp hoitaa puolestasi maksuaikapyynnössä olleiden laskujen maksamisen laskuttajille.

2. Jousto lähettää sinulle laskun, jonka eräpäivä on 30 päivää maksuaikapyynnöstäsi.

3. PayUp-palvelumaksu on 4,90€ / maksuaikapyyntö. Palvelumaksut lisätään Jousto laskullesi.

Jouston lähettämä lasku sisältää Jouston luottoehdot ja osamaksuohjeet. Voit maksaa laskut korottoman maksuajan puitteissa, tai valita mieleisesi osamaksuaikataulun.

Kyllä Ei

Voit tehdä toistuvista laskuista laskupohjia, jolloin niistä luodaan sinulle automaattisesti laskukopiot PayUpiin, mutta saat kuitenkin edelleen ns. viralliset laskut samalla tavalla toimitettuna (esim. paperilla tai sähköpostilla) kuin ennenkin. Laskukopiot luodaan laskupohjista noin kaksi viikkoa ennen määrittelemääsi maksupäivää.

Mikäli maksutiedot (eräpäivää lukuun ottamatta) pysyvät samoina laskusta toiseen, niin voit täyttää laskupohjan kaikki kentät, ja tällöin laskut luodaan automaattisesti maksuvalmiiden laskujen joukkoon.

Monissa laskuissa summa ja/tai viitenumero kuitenkin vaihtuvat kerrasta toiseen. Myös näistä voit tehdä laskupohjan PayUpissa, jätät vain muuttuvan kentän tyhjäksi laskupohjaan. Tällöin luomme sinulle vajaan laskun, joka näkyy Täydentämistä odottavien laskujen listalla Saapuneissa, ja lähetämme tästä myös ilmoituksen. Kun sitten syötät puuttuvan tiedon tai tiedot, täydennetty lasku siirtyy Maksuvalmiiden laskujen listalle.

Esimerkki 1

Laajakaistalaskuilla summa voi pysyä samana laskusta toiseen, mutta viite vaihtuu –> jätä tällöin laskupohjaan viitekenttä tyhjäksi, ja kun saat ilmoituksen luodusta laskusta, täydennä viitekenttä saamaltasi laskulta –> lasku siirtyy maksuvalmiiden laskujen listalle.

Esimerkki 2

Luottokorttilaskuilla viite pysyy usein samana, mutta maksettava summa vaihtuu –> jätä tällöin laskupohjaan summa kenttä tyhjäksi, ja kun saat ilmoituksen luodusta laskusta, täydennä summa –> lasku siirtyy maksuvalmiiden laskujen listalle.

Kyllä Ei

PayUpin käyttö on muutoin maksutonta, mutta maksuaikapalvelusta veloitetaan 4,90€ per onnistunut maksuaikapyyntö. Hinta on sama, vaikka pyynnössä olisi useampikin lasku.

Kyllä Ei

PayUpin avulla maksuajan hakeminen useammalle laskulle kerrallaan onnistuu parilla klikkauksella, eikä sinun tarvitse jonottaa eri laskuttajien asiakaspalveluihin.

Alla vielä vertailu siitä, mitä laskunmaksun lykkääminen eri tavoin käytännössä tarkoittaa. Esimerkkitapauksena tilanne, jossa sinulle on tulossa palkka 2 viikon päästä, mutta 4 laskua on erääntymässä ennen sitä. Lisäoletuksena se, että palkkapäivänä sinulla sitten on varaa maksaa laskut pois. 

Vaihtoehto 1: Hoidat asian PayUpilla

Maksuajan hakeminen tapahtuu parilla klikkauksella PayUpissa. Hyväksytyn hakemuksen kustannukset ovat 4,90€, ja PayUp laittaa kaikki hakemuksen laskut heti maksuun puolestasi. Kumppaniltamme Joustolta saat 30 päivää KOROTONTA maksuaikaa, eli kokonaiskustannuksesi ovat ainoastaan 4,90€, ja aikaa asian hoitamiseen menee alle minuutti. 

Vaihtoehto 2: Soitat laskuttajien asiakaspalveluihin ja sovit asioista puhelimitse heidän kanssaan

Laskuttajat veloittavat maksupäivän siirrosta keskimäärin 5-10€ per lasku, ja lisäksi he veloittavat alkuperäisen eräpäivän ja todellisen maksupäivän väliseltä ajalta viivästyskorkoa. Kokonaiskustannuksesi esimerkkitapauksessa tulee olemaan keskimäärin yli 25€, ja aikaa saattaa kulua helposti tuntikin linjoilla jonottaessasi (puhelu voi myös olla maksullinen). 

Vaihtoehto 3: Et hae maksuaikaa, maksat laskut vasta sitten, kun saat rahaa

Tällöin laskuttajilta tulee maksukehotukset, jotka ovat yleensä 5 euroa kappale, ja lisäksi päälle tulee viivästyskorot. Tilanne on parhaimmillaan rahallisesti melko sama kuin vaihtoehdossa 2, mutta lisäriskinä on, että laskuttaja sulkee palvelunsa sinulta. Tai pahimmillaan laskuttaja siirtää saatavansa perintätoimistolle, ja sitten myöhässä maksaminen vasta tuleekin kalliiksi. 

Oma tilanteensa on sitten skenaario, jossa et pystyisi laskuja hoitamaan annetussa 30 lisäpäivässäkään. Tällöin voit muuttaa Jouston lähettämän maksuaikalaskun osamaksuksi, jolloin siihen toki tulee mukaan myös korko, mutta siitä huolimatta on huomattavasti edullisempaa hoitaa laskut hallitusti PayUpissa Jouston osamaksulla kuin asioida perintätoimistojen kanssa. Ja voit valita itsellesi sopivan suuruiset maksuerät.

Kyllä Ei

Maksuaikapalvelussa kumppanimme on Jousto ja he päättävät luotonannosta. Yleisimmät syyt hylkäystilanteissa ovat:

  • Hakijan ikä on alle 20 vuotta
  • Jouston myöntämisen edellytykset eivät täyttyneet
  • Asiakas ei ole maksanut aikaisempia lainojaan tai ostoksiaan luotonantajalle tai konserniin kuuluville yhtiöille. Huomioithan, että luotonantaja on Aurajoki Nordic Oy
  • Jouston henkilökohtainen raja on täynnä
  • Asiakkaalla on voimassa oleva luottohäiriömerkintä
  • Asiakas ei ole asunut Suomessa vähintään kahta vuotta
  • Salaiset henkilötiedot
  • Henkilökohtainen luottokielto
Kyllä Ei

Viesti asiakastukeen

Maksuaikaa?

Maksuaikaan liittyvissä kyselyissä ole yhteydessä Jouston asiakaspalveluun: 0800 186 186 (pvm/mpm), ma-pe klo 7-22 ja la-su klo 9-21 Tai sähköpostitse: asiakaspalvelu@jousto.com

Jousto keyboard_arrow_right

Lataa PayUp

Kysyttävää?