Mikä on tarkenne?

Tarkenteella voit tarvittaessa yksilöidä laskujasi tarkemmin tilanteissa, joissa saat samalta laskuttajalta useamman laskun, eikä laskuttajan/saajan nimi kerro mistä laskusta on kyse. Tälläisiä tilanteita ovat esimerkiksi:

 – puhelinoperaattori, erillinen lasku eri perheenjäsenille (saaja: DNA, tarkenne1: Tepon känny, tarkenne2: Tuijan känny)

 – kaupungin eri palvelut (saaja: Porin kaupunki, tarkenne1: päiväkoti, tarkenne2: venepaikka, tarkenne3: terveydenhuolto)

 – eri vakuutustyypit (saaja: LähiTapiola, tarkenne1: kotivakuutus, tarkenne2: matkavakuutus)

Tarkenteet voit siis valita ihan vapaasti tarpeen mukaan, eikä niitä ole pakko käyttää, vaikka useampia laskuja samalta laskuttajalta saisitkin, jos siitä ei laskujen maksamisen kannalta apua ole. Mutta tarkenteen avulla eri tapaukset erottaa helpommin toisistaan laskulistoilla, ja jos teet toistuvista laskuista laskupohjia, niin silloin tarkenteiden perusteella syntyy erilliset maksunsaajat, ja siten niille voi syöttää laskupohjat eri tiedoin (eri eräpäivä, viite, summa).